Jak zostać fotografem ślubnym?

Fotografia ślubna

Written by:

Wielu ludzi często zadaje sobie to pytanie: jak zostać fotografem ślubnym? Często również dostaję to pytanie pracując i nigdy nie zastanawiałem się nad tym, ponieważ już nim jestem. Zerknijcie na rzeczowy poradnik.

 

Jak zostać fotografem ślubnym?

3 cechy zawodowego fotografa

Oryginalność, autentyczność i oczywiście umiejętności techniczne związane z fotografią, to trzy podstawowe kwestie do przemyślenia dla kogoś, kto zdecyduje się gonić swoje marzenia o zawodowym wykorzystaniu najpiękniejszego hobby na świecie – fotografii.

ORYGINALNOŚĆ

Popatrz na sklepy sieciowe. Niby różni je logo i wystrój, a ubrania wszędzie jakby te same. Potem nikt nie wie skąd jest bluza, a skąd spodnie. Sieciówki polują na klientów, dla których pierwszym kryterium jest cena. Im niższa, tym lepiej. Jako fotograf musisz unikać takiego podejścia, będziesz oferować ograniczoną liczbę zleceń, więc to nie niską ceną będziesz kusić klientów. Jeśli chcesz zostać zawodowym fotografem ślubnym to pamiętaj, że Twoim celem będą osoby, dla których kupowany produkt musi mieć w sobie to coś.

Co to takiego?

Ty sama. W tłumie fotografów, którzy teraz zajmują się zdjęciami ślubnymi, czasem można wyróżnić się tylko swoją osobowością.

Tego unikaj

Dziwią nas strony fotografów, którzy nie mają na nich ani jednego swojego zdjęcia. Nawet w sekcji „O mnie/O nas”. Nie unikaj więc pokazywania siebie! To wzbudza zaufanie i pomaga zapamiętać Cię wśród tysiąca innych.

Sami niedawno trafiliśmy na stronę pewnej pary fotografów, których do dziś nie możemy wymazać z pamięci. W sekcji „O nas” upozowali się na „mega sztywniaków” z okularami jak „denka od butelki szampana” umieścili jeszcze zdjęcia kota, wyglądające na wyciągnięte prosto z legitymacji szkolnej. Efekt? Zapamiętaliśmy ich – i o to właśnie chodzi. Unikaj anonimowości.

Dziś większość fotografów oferuje poprawne technicznie zdjęcia. Sprzęt jest dostępny dla każdego i nawet półprofesjonalne aparaty zapewniają zadowalającą jakość zdjęć. Poziom bardzo się wyrównał. Sami fotografowie zachodzą w głowę:

[readolog_blockquote ]Jak to możliwe, że Iksiński bierze za reportaż prawie dwa razy więcej niż ja, skoro moje zdjęcia są tak samo dobre jak jego?*[/readolog_blockquote]

*”albo nawet lepsze!” – chwila szczerości dla fotografa, czyli: przyznaj się, że i ty tak czasem myślisz 😉

A teraz wyobraź sobie, że panna młoda podejmuje decyzję:

Wybrała 3 fotografów. Każdy z nich robi „fajne zdjęcia”. Ceny mają mniej więcej podobne, ale tylko z jednym (ona i jej narzeczony) czuli podczas rozmowy, jakby rozmawiali z dobrym znajomym. Kto Twoim zdaniem dostanie zlecenie? Nie zrozum nas źle, nie chodzi o to, by grać przed klientami „super kumpla”, bo nie tędy droga. Uważamy, że każdy typ osobowości przyciąga pokrewne nam osoby. Dlatego nic na siłę. Sztuczne poszukiwanie oryginalności może pozbawić Cię kolejnej ważnej cechy jaką jest:

AUTENTYCZNOŚĆ

Wybierając fotografa na ślub, podświadomie zwracamy uwagę na cechy charakteru. Jedni wolą, by ich ślub fotografował ktoś „luźniejszy”, inni szukają osoby „poważnej”, a  jeszcze innym będzie odpowiadał „natchniony artysta”. To w  jaki sposób będziesz się prezentować na swoim blogu, (na przykład w sposobie pisania o zdjęciach) będzie miało wpływ na to, kto skusi się na Twoje usługi. Ważne, by Twój przekaz był szczery, bo inaczej nie dogadasz się potem ze swoim klientem.

UMIEJĘTNOŚCI TECHNICZNE

Na koniec najnudniejsza, a zarazem najważniejsza sprawa. Nie musisz od razu brać kredytu na 20 tysięcy i zakładać firmy, by spróbować wejść do gry. Wystarczy aparat, jeden obiektyw (najlepiej 50 mm f/1.8 lub f/1.4) oraz lampa błyskowa. Z takim zestawem poradzisz sobie w każdej z sytuacji, które spotyka się podczas ślubów i wesel. 

Co jeszcze?

To jasne, że przydadzą się też karty pamięci, zapasowe akumulatory, programy i coś w czym będzie się nosiło sprzęt. Ale poza tym, a może przede wszystkim, trzeba odpowiedzieć sobie jeszcze na takie pytania:

  • Z jakimi parami młodymi chcę współpracować?
  • Jaki styl fotografii odpowiada mi najbardziej?
  • Jakie są moje mocne i słabe strony (dotyczy zarówno fotografii jak i kontaktów z ludźmi)?
  • Jak planuję rozliczać się za zlecenia?
  • Jak zdobędę klientów i jak zrobić to najmniejszym kosztem?
  • Czy faktycznie warto od razu stawiać wszystko na jedną kartę i rzucać etat?
  • Czy potrzebuję pomocy w jakiejś dziedzinie (www, logo, doszkolenie się z marketingu itp.)?
  • Na jaki sprzęt stać mnie w tej chwili, by nie wydawać fortuny, zanim jeszcze jej nie zarobię? 🙂

Odpowiedz sobie na tych kilka pytań już na samym początku. To może pomóc Ci uniknąć niepotrzebnych wpadek i nierozsądnie wydanych pieniędzy. Chcesz przecież, żeby fotografia przynosiła ci zysk, a nie była workiem bez dna albo tylko bardzo drogim hobby.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *